Home | Stiri tancuri | TR-85M1 Bizonul – Tanc principal de lupta romanesc
Romanian tank Bizon
Romanian tank Bizon

TR-85M1 Bizonul – Tanc principal de lupta romanesc

Tancul TR-85 (Tanc Românesc Model 1985) este un tanc principal de luptă proiectat în România, bazat pe șasiul tancului TR-77-580 (succesorul românesc al lui T-55). Varianta modernizată a acestui tanc, TR-85M1 “Bizonul”, este compatibilă cu standardele NATO.

Tanc romanesc Bizon TR-85M1

Tanc romanesc Bizon TR-85M1

Date generale (TR-85M1)
Greutate 50 tone
Lungime 9,96 m (incl. țeava)
Lățime 3,43 m
Înălțime 3,10 m
Echipaj 4

Blindaj 200 mm stratificat (șasiu)
320+20 mm blindaj suplimentar (turelă)
Armament
principal
1 × tun 100 mm cu țeavă ghintuită
41 de proiectile
Armament
secundar
1 × mitralieră PK coaxială 7,62 mm
(4500 de cartușe)
1 × mitralieră antiaeriană DShK 12,7 mm (750 de cartușe)
lansator de grenade: 6 tuburi 81 mm (20 de grenade fumigene)
Motor Model 8VS-A2T2M, diesel, 8 cilindri, 4 timpi, supraalimentat, 860 CP (640 kW)
Putere specifică 17,2 CP/t
Transmisie hidromecanică
Suspensie bară de torsiune
Autonomie 400 km
Viteză maximă 60 km/h

 

După evenimentele cunoscute sub numele de “Primăvara de la Praga”, Republica Socialistă România a adoptat o nouă doctrină națională de apărare. Aceasta necesita o industrie proprie de armament. În luna aprilie a anului 1968 este prezentat Consiliului de Apărare al țării un raport privind fabricarea tancurilor în România. La 13 octombrie 1972, acest raport este aprobat. Programul de fabricare în țară a unui tanc mijlociu românesc a fost demarat pe 13 mai 1974.[1] Tancul urma să aibă o greutate de aproximativ 40 de tone, un tun de calibru 100 mm și un motor de 800 de cai putere. Primul pas către proiectarea unui tanc românesc a fost obținerea unei licențe pentru fabricarea a 400 de tancuri T-55, adaptate însă cerințelor Armatei Române și posibilităților industriei naționale. Versiunea românească a tancului sovietic T-55 a fost denumită TR-77, fiind proiectată între anii 1974 și 1980. Varianta finală, denumită TR-77-580 (Tanc Românesc model 1977 cu motor de 580 de cai putere), a fost fabricată între 1979 și 1985. Tancul TR-77 a fost un model tranzitoriu prin care industria de armament autohtonă a căpătat experiență în fabricarea vehiculelor blindate grele.

 

Concomitent cu proiectarea tancului TR-77, au fost aprobate cercetările pentru dezvoltarea unui sistem energetic de mare putere, capabil să genereze peste 800 de cai putere. Proiectarea motorului s-a realizat între anii 1974 și 1982 de către Institutul Național de Motoare Termice. Acesta dezvolta 830 de cai putere. Transmisia hidromecanică a fost dezvoltată de către ICSITEM București, având la bază modelul proiectat de Hidromecanica Brașov.

Noul tanc, proiectat între 1978-1986, a fost denumit TR-85-800 (Tanc Românesc model 1985 cu motor de 800 de cai putere). Producția a fost realizată între anii 1986 și 1990, cu un ritm mediu de 100 de exemplare pe an, la Fabrica de Mașini Grele Speciale a Întreprinderii “23 August” din București.

 

În luna martie a anului 1994 este inițiat, prin ordinul S/M 1429, un program de modernizare a tancului TR-85M1 “Bizonul”. La 14 aprilie 1994 acest proiect este aprobat de către Consiliul Suprem de Apărare al Țării. Proiectarea noului tanc a început în anul 1996, când au fost construite și primele două prototipuri. Firmele implicate în program au fost atât din străinătate (EADS, Thales, SFIM/ODS, RKS, Sagem, Kollmorgen, Racall), cât și din România (Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare, Faur, IOR, Romarm, Hidromecanica Brașov, IOEL[2]). Transformarea tancurilor TR-85 a început un an mai târziu. Obiectivul programului de modernizare a tancurilor a fost asigurarea interoperabilității cu tehnologia NATO. Au fost aduse îmbunătățiri sistemului de conducere al focului, mobilității, protecției, sistemelor de comunicații și a celor de vedere pe timp de noapte. TR-85M1 este de fapt un tanc nou, complet diferit de T-55, fiindcă are un șasiu modificat (extins), un motor diferit, o turelă nouă și sisteme îmbunătățite de conducere a focului.

 

În 1993, România avea în inventarul armatei 632 de tancuri TR-85. În 2008 erau în inventarul Armatei Române 265 de tancuri TR-85 . Conform Institutului Internațional de Studii Strategice, în 2010 erau în uz 249 de tancuri TR-85 și 54 de tancuri TR-85M1.

 

Variante

DMT-85M1
  • TR-85-800 – Prima variantă a tancului.
  • TR-85M1 “Bizonul” – Versiunea modernizată a tancului TR-85, folosită în prezent de Forțele Terestre.
  • DMT-85M1 (Dragor de mine pe șasiu de tanc TR-85M1) – vehicul blindat specializat, de geniu, folosit pentru neutralizarea minelor terestre antitanc. Cinci bucăți au fost construite între 2007-2009.

Comentarii

comentarii

2 comments

  1. Foarte interesant.
    Oricum este un tanc modern, din 85, nu se poate compara cu cele actuale din WoT.

    Pacat ca in razboiul rece nu prea am avut tancurile noastre, decat niste xeroxuri de la rusi.

  2. in timpul raaboiului rece am avut parca si ceva T72 cu tun de 120mm autoloader care au fost taiate dupa revolutie ca nu corespundeau NATO(tunul prea mare)