Jump to content
Catalin.

P1500

Recommended Posts

P-1500 Monster, urma sa aiba urmatoarele caracteristici: greutate 1500 tone, dar foarte probabil ea ar fi fost cu mult mai mare; blindaj maxim 250 mm; motor -4 MAN V12Z32/44, 24 cilindri fiecare, generand 34000 CP (8500 CP/6,2 MW, fiecare); lungime 42 m; latimea senilelor ar fi depasit, cu siguranta, 5 m; viteza maxima ar fi fost, in cel mai bun caz, de 10-15 km/h, dar niciodata el nu s-ar fi putut deplasa; echipajul ar fi ajuns la 100 de oameni, inclusiv tunari, incarcatori, mecanici, etc.; armament: un tun de calibrul 800 mm –greutate 1350 tone; lungime 47,3 m; lungimea tevii 32,5 m; greutate proiectil 7100/7500 kg; latimea tunului cu afet 7,1 m; inaltime 11,6 m (inaltime corespunzatoare bateriei montata pe platforma ce se deplasa pe calea ferata); elevatie maxima 48◦; bataia maxima 39-47 km; viteza initiala a proiectilului: 720 m/s, penetrare blindaj/820 m/s, cu mare putere de explozie; rata de foc era de un proiectil la 30/45 minute, dar nu mai mult de 18 proiectile in 24 ore; 2 tunuri au fost realizate pana in 1941, la un pret de cost per bucata, de 7000000 RM; doua obuziere grele de calibrul 150 mm; mitraliere si tunuri AA (calibrul 20 mm, poate si mai mare), in numar necunoscut. Povestea acestor tunuri gigant este deosebit de interesanta, ea incepand cu anul 1934, atunci cand OKW a comandat firmei Krupp din Essen, armament de artilerie capabil sa faca praf forturile si fortificatiile Liniei Maginot.

Cerinta era ca arma sa fie capabila sa distruga beton armat cu grosimea de 7 m, chiar si placi de blindaj de 1000 mm grosime. Firma Krupp, a facut planuri pentru tunuri enorme, de calibrele 700/800/850/1000 mm, insa, in urma studiilor inginerului Erich Muller –probabil proiectant-sef la Krupp –s-a ales varianta 800 mm, considerandu-se ca un calibru mai mare ar fi facut imposibila deplasarea. Si-asa, au avut nevoie de multi ani pentru a realiza piesele masive de otel si trenul cu vagoane speciale (acestea aveau 40 de osii/80 de roti si necesitau cale ferata speciala, ce avea 4 linii paralele -2 stanga/2 dreapta).

Pentru prima data in istorie, cel mai mare tun realizat vreodata, a tras in poligonul Hillersleben, testul fiind un succes. Exista date care mentioneaza ca firma Krupp intentiona, la nivelul anului 1942, sa realizeze pe aceeasi platforma, un tun cu teava marita la 84 m, ce ar fi fost capabil sa traga la 150 km distanta. Pana la urma, cele doua tunuri, Gustav si Dora, au sfarsit prost –primul a fost capturat de catre americani (au ramas masca cand l-au vazut), iar cel de-al doilea a fost distrus de catre germani pentru a evita capturarea lui de catre sovietici (Dora, facuta bucati prin explozie, a fost gasita de catre US Army pe data de 22 aprilie 1945, intr-o padure, la 15 km de Auerbach).

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...